עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות

תואר B.Ed בחינוך גופני והתמחות בטיפוח יציבה ותנועה
תומכת הריון ולידה (דולה), מדריכת קורס הכנה ללידה
מדריכת תנועה בהריון בצירים ובלידה
מדריכת פילאטיס
מאמנת כושר אישית
מדריכת אירובי וחיזוק
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון
פילאטיס תנועה ועיצוב
עוד עליי...
וידאו
פילאטיס למסיבת רווקות

רעיון מקורי וייחודי למסיבת רווקות.
שיעור פילאטיס מתיחות והרפיה!
בים בפארק או בבית.
חוויה מאחדת, מקרבת ומעצימה!

מהי יציבה מאוזנת?

30/04/2012 11:31
אביטל
יציבה, פילאטיס, כאבי גב

המונח יציבה (Posture) מתייחס לצורה שבה אדם "מחזיק" את גופו במצבים שונים כמו ישיבה, עמידה, שכיבה ותנועה. יציבה תקינה היא יחס הנשמר בין חלקי הגוף השונים בכל מנח ותנועה. יחס זה שונה בין בני אדם. קשה להגדיר יציבה תקינה בעקבות השוני בין האנשים אבל, ישנם עקרונות בסיסיים שעל פיהם ניתן לבדוק את תקינות היציבה.

 

עקרונות בסיסים להגדרת יציבה תקינה, מאוזנת:

1.       ניתן לומר באופן גורף שיציבה תקינה מאפשרת עומס אופטימאלי על מערכת השלד. עומס זה מתפזר באופן שווה על עצמות השלד ואינו מתרכז ומעמיס מאוד על חלקים אחדים. בנוסף, העומס תורם להתפתחות תקינה של עצמות השלד.

2.       "טונוס השרירים", כלומר המתח החיובי בשרירים מאפשר את עבודת הייצוב שלהם והם מאזנים את מפרקי הגוף ועצמות השלד. חשוב לציין שביציבה לקויה אין סינרגיה בין קבוצות השרירים והדבר עלול לגרום לבזבוז אנרגיה שרירית ולליקויים נוספים.

3.       יציבה תקינה מאפשרת תפקוד תקין למערכות הפנימיות בגוף.

 

ישנם גורמים המשפיעים על היציבה

1.       פעילות גופנית- הפעולות והפעילויות שחווינו במהלך חיינו, מהוות אבני יסוד לעיצוב היציבה.

2.       מצב נפשי-רגשי – רגשות כמו פחד, צער ומבוכה גורמים ליציבה מסוימת, אשר התמדה בתנוחה זו תגרום לדפוס קבוע ושגוי של היציבה.

3.       תורשה – נתונים כגון מבנה גוף, אורך ומשקל העצמות, וגובה מוענקים מלידה במטען הגנטי איתו נולד האדם.

4.       גיל כרונולוגי – דפוסי היציבה משתנים לאורך מעגל החיים מהלידה ועד לזקנה.

5.       מין – קיימים  הבדלים בולטים באפיוני היציבה בין גברים לנשים.

6.       תנאים סביבתיים וחברתיים – קשור לכל המסגרות בהן מנהל אדם את חייו: סביבת העבודה, מגוון פעילויות במהלך היום והרגלי לבוש.

 

יציבה המאוזנת תורמת במספר היבטים:

1.  היבט בריאותי – יציבה מאוזנת מאפשרת מניעת כאבים.

2.  היבט אסתטי – יציבה מאוזנת מזוהה עם הופעה נאה ובריאות תקינה.

3.  היבט תפקודי – יציבה מאוזנת מאפשרת תפקוד תקין של המערכות הפנימיות ובמשימות בסיסיות יומיומיות.

 

לסיכום, ליציבה מאוזנת השפעה ניכרת על אורח חיינו במגוון רחב של היבטים. חשוב להגביר את המודעות לחשיבות ולהשפעת היציבה המאוזנת בחיינו בשילוב פעילות גופנית. 
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: